You are here!!


Гастрономическата сила на текстурите: Добави зърнени храни и семена в менюто си

Когато става дума за удоволствието от храненето, за претенциозното небце водещ е приятният вкус, но текстурата – констистенцията и усещането от една храна – отново излиза на мода.

Проучвания показват, че качеството на текстурата на това, което ядем, е основен елемент от цялостното изживяване. Тя добавя още едно сетивно измерение, което прави храната както по-привлекателна за гледане, така и по-апетитна на вкус.

Готвачите знаят колко е важно да комбинират съставки с различни текстури при разработването на едно ястие, също както го знаят и създателите на дадено меню, когато описват определено ястие. Те хитро добавят описания на текстурата с цел храната да се хареса повече: добавете „хрупкави“ пред патладжани или гъби в менюто и коренно ще промените усещането за зеленчуците. Добавете „кремообразна“ пред доматена супа и ще очаквате да вкусите кадифена крем супа вместо зърнесто гаспачо.

Текстурата може да бъде индикатор за цялостното засищане от храната – колко удовлетворена се чувстваш след хранене – и ключ към по-здравословна и балансирана диета. Скорошно проучване показа, че „увеличаването на текстурната комплексност на дадена храна предизвиква реакция на засищане по-рано, отколкото при консумация на храни с по-малко текстури“. По същество, повече текстура означава по-голяма удовлетвореност по време на хранене.

Лесно е да комбинираш различни текстури в храните през целия ден, независимо дали става дума за закуска, обяд, вечеря, междинни хранения или десерт. Започни с добавяне на хрупкави зърнени храни и ядки към киселото мляко сутрин;  сложи нарязани на кубчета домати или хрупкави моркови в салата; или поръси семена върху предястието си.

 

ИСКАШ ОЩЕ ИДЕИ? ЕКСПЕРИМЕНТИРАЙ С ТЕЗИ ХРАНИТЕЛНИ ЯДКИ, ЗЪРНЕНИ ХРАНИ, СЕМЕНА И ПЛОДОВЕ ПО-ДОЛУ:

Киноа 

Деликатна консистенция, богата на протеини.

Лешници

Печените лешници добавят вкус на ядки към храните.

Лимец

В допълнение към желязо, калий, витамин В6 и фибри, гладките зърна добавят и фино усещане към много храни.

Семена от мак 

Сериозен източник на изграждащия костите калций.

Слънчогледови семки

Добавят плътна, но нежна текстура на всичко от салати до мъфини.

Овес

Мекият, люспест овес съдържа важен вид фибри, които според много проучвания, спомагат за намаляване на нивата на холестерола.

Орехи 

Люспестата външна обвивка предпазва твърдата, гладка ядка – в резултат имаме вкусно съчетание от различни текстури.

Мюсли 

Любима ни е комбинацията с мляко.

Смокини

Дали сушени или пресни, ние обичаме сладостта на смокините и хрупкавостта на семената им.

Тиквени семки

Съчетават се добре както с меки, кремообразни продукти като кисело мляко и сладолед, така и с печени или твърди храни като хляб и кифли.

 

 

ВДЪХНОВИ СЕ
Здравословен начин на живот